Biography

Maho Ogawa 水素co.  / Choreographer, Multidisciplinary Artist 

 

Maho Ogawa is a New York based multidisciplinary movement artist who uses body movement, text instructions, and computer software to discover how relationships and the environment affect individual bodies consciously and subconsciously. Originally from Japan with a background of ballet, traditional Japanese dance, and Butoh, she relocated to the U.S. in 2011. Her works span from choreography, Choreographic Tools made from computer software, a web application Movement Catalog, to archives on human movement.

 

Her works have been shown in Asia at Korea & Japan Dance Festival (Seoul), Za Koenji (Tokyo), Whenever Wherever Dance Festival (Tokyo), Tokyo Culture Creation Project (Tokyo), Akiyoshidai International Art Village (Yamaguchi), and at various NY/NJ venues including Princeton University, Cave, Center for Performance Research, Movement Research at the Judson Church, Domestic Performance Agency, Dixon Place, Abrons Art Center, WhiteBox Gallery, NYU Grey Art Gallery, Snug Harbor Cultural Center, Invisible Dog Art Center, and Emily Harvey Foundation. Ogawa received creation supports at LEIMAY Fellowship, LiftOff at New Dance Alliance, Emily Harvey Foundation, Mount Tremper Art as a writer in residence for Kota Yamazaki & Mina Nishimura, and received art grants from Foundation for Contemporary Arts, Abrons Arts Center, and Arts Council Tokyo, etc. As a performer she has worked for Athena Kokoronis, Mina Nishimura, Andrea Haenggi, Clarinda Mac Low, Ursula Eagly, and Abigail Levine's works, and many collaborations with cross-genre artists such as Elliott Sharp, John Jannone, Dafna Naphtali, Tomoko Hojo, Katherine Chung (computer programmer) etc. She holds an M.F.A. in Performance and Interactive Media Arts from Brooklyn College, and is a 2023 Associated Artist at the Culture Push. I.G.@suisomaho Twitter@mahodance_bklyn

 

 

小川まほ / 振付家・多ジャンル協働アプローチ型アーティスト 

東京にて小川水素名義で10年間活動後、2011年よりNYをベースに身体表現、振付、映像、テキスト、コンピューターソフトウェア、ソーシャルエンゲージアートなど様々なジャンルの手法を用いてパフォーマンス/video/インスタレーション作品を作る。

作品は、個人の身体が意識的、または無意識的にどう環境に作用されているかを明るみにすることにより、身体の持つコミュニケーション能力の発見に重きを置く。

 

バレエ、舞踏、日本舞踊、即興を学んだ後、東京(座・高円寺、Whenever Wherever Dance Festival、Tokyo Culture Creation Project )韓国 (Korea & Japan Dance Festival)、ニューヨーク&NJ では (Princeton University, Center for Performance Research, Movement Research at the Judson Church, Domestic Performance Agency, Dixon Place, WhiteBox Gallery, NYU Grey Art Gallery, Snug Harbor Cultural Center, Invisible Dog Art Center, Emily Harvey Foundation) などで作品を発表。アートレジデンシープログラムではNYのLift Off、 Leimay Fellowship、 Emily Harvey Foundation、 Culture Pushなどからサポート、Foundation for Contemporary Arts、 Abrons Arts Center、Arts Council Tokyo などより助成を受けて創作を行う。

 

ダンス作品の芸術性と同等に、ダンスと社会との関わり方に興味を持ち、2年間に渡るシリーズ公演(Homage to [a] Life 2008~2010)や、小学校やカフェでの創作ワークショップ([桃が丘小学校GRID])、サイトスペシフィックダンス(アサヒアートスクエア[GRID on GRID 2011])、身体の動きに反応するKINECTという器具を使ってのJohn Jannoneさんとのコラボレーション振り付け作品 ’Minimum Movement Database', 自分の振付カタログを作る為のビデオ文章ダンス作品 ‘Minimum Movement Catalog’  、岸井大輔さんとのコラボレーション企画:人間のふるまいをテーマにしたw.s. 作品「23世紀のふるまい」(カンパニーふるまい:としまアートステーション構想)、小津安二郎の映画中の動きをNYのパフォーマーに振り付けるビデオ作品[Prosthetic Gestures from the nation called Japan]、観客も巻き込んで参加型茶道のパフォーマンスを行う作品[Japanese Gesture Archive-Tea  Ceremony] など、劇場内にとどまらずに、ウェブアプリケーション、アーカイブ作品、ビデオ作品、振付ツールの制作、参加型インスタレーションなどでダンス表現を拡張中。イベントオーガナイザー・キュレーターとして、ダンスイベント [東京ダンスカフェ]を今までに3回開催。パフォーマーとしては、日本では日本舞踊 坂東扇菊先生、NYではアシーナ・ココロニスさん,西村未奈さん、アンドレア・ハエンギさん、クラリンダ・マックロウさん、アースラ・エイグリー、アビゲイル・レヴィーンさんなどのダンスアーティストの、NYの実験的なパフォーマンススペース(ダンスペースプロジェクト、キッチン、LMCCガバナーズアイランド、イッシュープロジェクトルーム、アブロンズアートセンター etc)でのパフォーマンスに参加。ダンスワークショップやムーブメントクラスをN.Y.と東京で開催中。ニューヨーク市立ブルックリン大学大学院パフォーマンスインタラクティブメディアアート科修士課程修了。2023はNYカルチャープッシュという団体のアソシエイトアーティストとして茶道をテーマにソーシャルエンゲージドパフォーマンスを制作中。

I.G.@suisomaho Twitter@mahodance_bklyn

 

おもな作品

Minimum Movement Catalogwebsite 

ミニマムムーブメントカタログは、人体のミニマムな動きをショートビデオに起こしカタログ化した映像とテキストによるウェブ上での振付作品である。ギャラリーでは映像作品、ダンサーによるパフォーマンスと体験型インスタレーション作品としてinterdisciplinaryに展示される。

 

Japanese Gesture Archive  

<集合的記憶としてのアーカイブ>

身体やジェスチャーは、一過性の表現方法である。身体の動きという現象は一時的に現れすぐに消え去る。

日本人である・なしに関わらず、日本人の身体所作をしたら、日本人的な動き・または人体の動きにおける日本人らしさは発見できるのだろうか。

この作品では、NY在住の日本人・アメリカ人に映画「用心棒」「東京物語」からの所作(箸で食べる、お辞儀をする、唇を噛む、鼻を擦る、)をしてもらう。それらの日本映画からのジェスチャーをアメリカ人の身体的視点の視座を取り入れながら調査することで、それらの身体所作をコントロールする日本的美学と考え方を発見することを目的としている。

それぞれのジェスチャーは、美学、意味、文脈があり、それは拡大されたダンス言語とも言える。国籍を超えた文化的シンボルを社会的振付・社会的美学ととらえ、それを表象化することをめざす。

Movement Archive:

2021 Minimum Movement Catalog 

2020 Japanese Gesture Archive

 

Guest Editor for Web Magazine:

2024 "a place where individuals become a whole - Japanese Tea and Everybody's Rituals" at Culture Push online magazine PUSH/PULL no.20  

 

Video Works:

2022 Minimum Movement Catalog combination 1~4 

2022 Minimum Movement Catalog - immersive

 

Performances of choreographies :

2023 'Candies, zen garden, and we're thinking rocks."

~金平糖、禅寺、考えることと石になること at Movement Research at the Judson Church, NY

2023 's-silence' at Abrons Arts Center, NY

2022 'Japanese Gesture Archive - Tea Ceremony' at The Invisible Dog Art Center, NY

2022 'Japanese Gesture Archive' at Emily Harvey Foundation, NY

2021 'Minimum Movement Dialogue #1' at Umwelt Gallery, live-streamed from NY

2020 'Minimum Movement Catalog #15' at WhiteBox Harlem, NY

2019 'Minimum Movement Catalog #14' at Lift Off Residency, NY 

2018 'Minimum Movement Catalog #13' at Movement Research at the Judson Church, NY 

2017 'Minimum Movement Catalog #12 Graphics' at Dixon Place,  NY

2017 'Minimum Movement Catalog #10' at Center for Performance Research, NY 

2016 'The Way of Drinking Hot Water' at Domestic Performance Agency, NY  

2015 'For A New World To Come' at New York University Grey Art Gallery, NY

2015 ’Minimum Movement Catalog #7' at Center for Performance Research,NY

2014 'Minimum Movement Catalog #3' at the wild project, NY 

2013 Toshima no Furumai としまのふるまい 東京都文化発信プロジェクト, Tokyo

2013 'Minimum Movement Catalog #3'  Leimey Cave, Brooklyn, NY,  

2010&2011&2013 'Grid with fingers and arms' at  Whenever Wherever Dance Festival, Tokyo

2010 'Grid' at Za Koenji, Tokyo

2007 'Melt' at the Korea & Japan Dance Festival, Seoul

 

Exhibition : 

2023 Choreographic Score Mural at The Movement-Image, curated by Colleen Asper, at

         Hagan Gallery at Princeton University, NJ

2023 Japanese Tea and Ritual Room at Show Don't Tell Symposium produced by Culture

         Push, at CPR, NY

2022 Minimum Movement Catalog, Women on MAKING, curated by Masa Hosojima,

         WhiteBox, NY

2022 Minimum Movement Catalog-solo exhibition, Umwelt gallery,  NY

2020 Minimum Movement Catalog, EXODUS V:Aesthetics in the Political

         curated by Kyoko Sato, WhiteBox Harlem, NY 

2020 Prosthetic Gestures from the nation called Japan, 'Traces of Life' 

         curated by Fang Yu Liu and Kathie Halfin, The Hive Art Community, NY

 

Commission / Grant / Residency / Fellowship Programs : 

2024 Foundation for Contemporary Arts Emergency Grant

2024 Lower Manhattan Cultural Council Rehearsal Week

2023 Movement-Image at Princeton University

2023 Associated Artist at Culture Push, NY

2023 Yamanami Dance Week at Akiyoshidai International Art Village, Yamaguchi, Japan

2022 Nafas festival at Invisible Dog Art Center, NY

2022 Creation support at the Emily Harvey Foundation, NY

2019 LiftOff residency program at New Dance Alliance, NY

2016 Domestic Performance Agency,Residency, NY  

2013 Tokyo Creation Project Residency, Tokyo 

2013 LEIMAY Fellowship, NY

 

Performer credit : 

2021 Ursula Eagly 'The Nature of Physical Reality' at Abrons Arts Center, NY

2021 Clarinda Mac Low 'Sunk Shore' at Flushing Creek, NY 

2021 Andrea Haenggi 'Estuarial Council of the Weeds Hand Roll' at Governors Island, NY

2020 Abigail Levine / Alvin Lucier 'Orpheus Variations' at Issue Project Room, NY

2019 Abigail Levine 'Restagings No.3:Fall(C.A.)' at Fridman Gallery, NY

2018 Abigail Levine 'Restagings No.2:Of Serra (to movement)' at Fridman Gallery, NY

2018 Athena Kokoronis 'Domestic Performance Agency' at the Kitchen, NY

2018 Mina Nishimura at Danspace Project, NY  

  

Collaborations 

2022 Dafna Naphtali at Women on MAKING

2021 Elliott Sharp, Matt Sullivan, Beatrice Antonie Martino, at 'From the viewpoint of "Making

2021 Katherine Y. Chuang for the web-application 'Minimum Movement Catalog'

 

Education 

MFA in Performance and Interactive Media Arts from Brooklyn College, NY 

BA in Representational Studies from Wako University, Tokyo Japan